Moet je supplementen gebruiken als je aan fitness doet?

Voor de een zijn supplementen onmisbaar in hun routine als sporter, terwijl de ander niet eens weet wat het nut is van supplementen. Supplementen hebben zeker voordelen voor je lichaam en prestaties. Welke supplementen jouw voordelen bieden, is afhankelijk van je doel. Het is in ieder geval wel aangeraden om supplementen te gebruiken, vooral als je al wat langer sport en grotere stappen wilt maken. Hier lees je meer over waarom het aangeraden is supplementen te gebruiken én welke supplementen geschikt zijn, afhankelijk van jouw doel.

Fitness prestaties

Een belangrijk onderdeel van fitness is progressie. Het doel is natuurlijk om steeds beter te kunnen presteren, zodat je resultaten erop vooruit gaan en je je doelen behaalt (of dat nou meer spiermassa, een strakker lichaam of afvallen is). Progressie is mogelijk wanneer je voortgang boekt tijdens het fitnessen, bijvoorbeeld door zwaardere gewichten te tillen of meer herhalingen te kunnen uitvoeren. Supplementen kunnen je prestaties positief beïnvloeden.

Voor krachttraining kun je bijvoorbeeld creatine gebruiken voor meer kracht en explosiviteit tijdens het fitnessen. Cafeïne pillen geven je meer energie, wat bij elke soort sport van belang is. Dit zijn twee voorbeelden die laten zien dat supplementen belangrijk zijn voor je fitness prestaties.

Korte en lange termijn resultaten

Als je al een tijdje aan fitness doet, weet je dat het niet makkelijk is om je gewenste resultaten te realiseren. Daarvoor moet je hard sporten en goed letten op je voeding. Dit geldt bijvoorbeeld voor wanneer je krachttraining doet. In dat geval is het aangeraden om supplementen te gebruiken, zodat je je korte en lange termijn resultaten sneller kunt behalen. Ook hier kun je dan creatine gebruiken, aangezien het voor meer spiermassa zorgt.

Voor spieropbouw en spierherstel zijn eiwitshakes en BCAA aminozuren trouwens ook veelgebruikt. Deze supplementen werken het beste wanneer je aan fitness doet en een gezond voedingspatroon hebt. De combinatie van fitness, gezond eten en supplementen zorgt  voor de beste korte en lange termijn resultaten.

Gezondheid lichaam

Tenslotte kunnen supplementen een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid van jouw lichaam. Dit zijn vooral supplementen in de vorm van vitamines en mineralen. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor het goed functioneren van ons lichaam.

Dit vertaalt zich ook weer in betere prestaties tijdens het fitnessen. Een ander bekend supplement voor de gezondheid van je lichaam is omega 3 visolie. Dit supplement bevat vele gezondheidsvoordelen voor zowel sporters als niet-sporters. Sporters hebben bepaalde supplementen wel meer nodig dan niet-sporters. Een voorbeeld hiervan is vitamine C (sporters hebben meer vitamine C nodig).

About the author

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *